Communicatie 

Communiceren doet iedereen de hele dag. Je communiceert op vele manieren, lichaamshouding, praten, schrijven, etc. Door middel van een goede communicatie kunnen fouten voorkomen worden en kan het proces sneller verlopen dan als dit niet het geval zou zijn. Een belangrijk onderdeel dus. 

 

Persoonlijk communicatie

Er zit een grootverschil tussen persoonlijke communicatie en professionele communicatie maar er is ook overlap. Door gebruik te maken van persoonlijke communicatie kan je nieuwe vrienden maken. Het gaat er hierbij om dat je jezelf goed kunt uiten. Door de juiste communicatie kan je een prettige sfeer ontwikkelen waarin iedereen goed kan functioneren. Als je een persoonlijke band met iemand opbouwd zijn mensen ook bereidt om meer te doen voor elkaar en is de samenwerking vaak ook een stuk prettiger en relaxter wat ik zelf een heel belangrijk pluspunt vind.

 

Bedrijfscommunicatie

Veel bedrijven bestaan uit verschillende afdelingen. Tussen al die afdelingen moet goed worden samen gewerkt om een goed en goedkoop product te ontwikkelen. Deze samenwerking bestaat voor het overgrote deel uit communicatie. Het communiceren zorgt ervoor dat de mogelijkheden helder zijn en dus goed worden benut en tegelijkertijd niet worden overschreden. Een goede communicatie kan een hele hoop geld, frustraties en klachten besparen. Maar wat is dan een goede communicatie? Er is sprake van een goede communicatie als er veel gebruik van wordt gemaakt en het zo veel mogelijk één op één kan worden doorgegeven bijvoorbeeld. Bedrijfcommunicatie is echter niet meer zo stijfjes als vroeger omdat je niet meer tegenover elkaar maar naast elkaar staat. Door dat mensen met elkaar gaan werken in plaats van een competitie te voeren is de communicatie een stuk prettiger en toegankelijker wat een grote pre is denk ik.