Projectmatig werken

Deze pagina is toegewijd aan het projectmatig creëren. De leerstof is uitkomstig uit het boek Projectmatig creëren 2.0

(Bos, J., & Harting, E. (2006). Projectmatig creëren 2.0. Schiedam: Scriptum).

Wat ik van dit boek heb geleerd is in onderstaande tekst vermeld:

 

Ijsberg

Om mijn professionele vaardigheden te verbeteren heb ik het boek projectmatig creëren 2.0 gelezen en toegepast in de praktijk.

Een voorbeeld van de theorie is het ijsbergmodel van McCelland wat hiernaast staat afgebeeld.

Om een goede leider te zijn is het belangrijk om jezelf goed te kennen zodat je weet waarom je bepaalde dingen doet. Maar het is ook belangrijk om te erkennen dat andere ook onderlinge gedachten hebben achter hun zichtbare gedrag. Als je hiervan bewust bent kan je beter samen werken omdat je beter kunt begrijpen waarom de ander misschien een andere rede heeft en omdat je dan zelf ook snapt dat andere niet altijd begrijpen waarom jij bepaalde keuzes maakt en dat kan voor wrijving zorgen.

 

Ik heb deze theorie toegepast door gebruik te maken van persoonlijkheidstesten. Door middel van deze testen en mijn eigen zelfkennis heb ik een goed beeld gekregen van mijn motivaties. Tijdens het project Davit heb ik hier goed gebruik van kunnen maken. Ik heb rekining gehouden met de achtergronden van andere en ben erg zelfbewust geweest van mijn eigen insteek en hoe ik deze moest verworden. Bij de tussentijdse feedback was dit nog een aandachtspunt maar bij de laatste feedback die ik heb gehad van mijn projectleden kwam dit juist niet meer naar boven en werd mij verteld dat ik juist dingen beter kon formuleren. 

 

 

Cirkel van betrokkenheid

Aan de rechterkant van deze pagina ziet u de cirkel van betrokkenheid.

Deze cirkel gaat over de mate van de betrokkenheid van mensen. De buitenste cirkel ,de doelstelling behalen, is iets waar de meeste mensen zich mee bezighouden. Vervolgens is het beoogde positieve effect het volgende waar mensen mee te maken krijgen maar dat zijn er al minder dan de doelstelling halen. En als laatste de verantwoordelijkheid voor het project welke vollgedig ligt bij de projectleider.

 

Wat ik met name heel erg heb gemerkt in de praktijk is dat naarmate de betrokkenheid daalt de motivatie en kwaliteit ook daalt. Dit maakt het zo moeilijk om bij een project iedereen betrokken te houden. Andere mensen motiveren is vrijwel niet te doen het moet vanuit jezelf komen. Het probleem hiervan is dat heel veel leden van de projectgroep eigenlijk alleen oog hebben voor het behalen van het doel en niet meer voor de positieve effecten bijvoorbeeld. Mijn rol bij het project Davit was niet die van projectleider maar door mijn motivatie draag ik toch ook een stukje verantwoordelijkheid omdat ik mij aangesproken voel om te zorgen dat het project slaagt zodat ook ik een voldoende kan halen voor het vak.  Het verschil in motivatie voor het project kwam nu dus duidelijk naar boven wat voor een mooi eindresultaat en grote leercurve heeft gezorgd. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb